Begin deze zomer startte ik mijn vakantie met een stop in Angers, aan de Loire. Dat was geen toevallige stop, want op een fraaie locatie aan het Lac de Maine vond op dat moment namelijk het Levitation France festival plaats, een tweedaags rockfestival met een interessante line-up, waaronder Bdrmm, The Liminanas, Boy Harsher en Heartworms. En nu we toch vrouwelijke artiesten in het zonnetje aan het zetten zijn, wil ik die laatste wel even uitlichten.

Heartworms is eigenlijk het eenmansproject van Josephine ‘Jojo’ Orme. Eerder dit jaar schreef Freek Janssen al eens een blog over haar en ik deel zijn enthousiasme over haar muziek volledig. Ik wilde haar dus ook graag eens live zien. En dat kon nu, hier in Frankrijk.

Het was nog vroeg in de avond toen Heartworms het podium betrad. En het was bloedheet in de brandende zon met 35 graden. Dat leek haar echter niet te deren, gekleed in een lange zwarte jas. Ze opende de show met Just Ask A Dance, dat op haar eerder dit jaar verschenen debuutalbum Glutton For Punishment staat. Het nummer heeft een heerlijke opbouw, waardoor je meteen in de muziek wordt meegezogen. En ze laat je vervolgens niet meer los.

De hitte was snel vergeten, met haar innemende verschijning en bijzondere zang wist Heartworms de aandacht van het publiek moeiteloos vast te houden. Haar muziek is moeilijk te categoriseren, maar wordt vaak als een mengeling van post-punk, gothic-rock en electro-punk omschreven. Ik vind haar geluid vrij uniek en dat maakt het ook bijzonder. 

Haar optreden was voor mij in ieder geval een hoogtepunt op Levitation France en dus een goede start van mijn vakantie. Het is nu vooral uitkijken wanneer we Heartworms weer eens in Nederland kunnen zien. Grote kans dat ik er dan weer bij ben.

De grootste muzieksterren van het moment zijn vrouw. Billie Eilish, Maan, Charlie XCX, S10 en Dua Lipa. Taylor Swift, Froukje en Beyonce. Chappell Roan. En vele, vele anderen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de zegetocht van Olivia Rodrigo op de laatste Pinkpop. De argeloze luisteraar denkt: de emancipatie in de muziekindustrie is geslaagd.

De Snob 2000 van afgelopen jaar laat een ander beeld zien. Bettie Serveert staat dan nog op 3 maar de eerste vrouwelijke soloartiest zagen we pas op 29. De Top 2000 maakt het nog bonter. En als we heel eerlijk zijn, schrijven wij van Ondergewaardeerde Liedjes vaker over muziek van mannen dan van vrouwen. Deze zomer zetten we dat recht. De hele maand augustus luisteren wij naar en schrijven wij over de allermooiste muziek van zangeressen of acts met een vrouwelijke blikvanger.

Luister alle liedjes terug:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.