Dat het je na al die jaren muzieknerden nog steeds kan overkomen: een nieuw liedje dat nog geen drie seconden nodig heeft om je compleet omver te blazen. En dat met het minimum aan munitie: een piano en een stem.

Maar wát een stem! De zangeres bracht vorig jaar al haar vierde album uit en ook die plaat zou me geheel zijn ontgaan, als ik toevallig de BluesSky-post van muziekveelvraat Ton had gemist. In zijn lijstjes valt altijd het nodige te ontdekken. Zo ook in zijn laarlijst van 2024, waarin Memorandum van de Amerikaanse Elise Leavy een prominente plek kreeg.

Over dat album schrijft Leavy zelf op haar site: “Most of the recordings were made at home, ‘unprofessionally’, and were recorded the day I wrote the song. I love these recordings not because they are polished and new, but for exactly the opposite reason: because they are real and raw and true to me, and they captured a magic that it is a rare miracle to capture in the studio.”

Ze heeft volkomen gelijk. Een liedje als Pulled Back By the Rain heeft geen ‘professionele behandeling’ nodig om te overtuigen. Als je in staat bent zoiets groots te schrijven, wil je het nog dezelfde dag opnemen om het daarna te laten voor wat het is. Het is goed zo. Wat zeg ik? Het is grandioos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.