Op 19 september 1985 staat er in de Amerikaanse Senaat een rechtszaak op de agenda onder de noemer: Porn Rock. Tegenover elkaar stonden enerzijds de muzikanten Frank Zappa, John Denver en Dee Snider en anderzijds de Parents Music Resource Center (PMRC). Deze laatste was een commissie die vond dat de subtiliteiten in de popmuziek waren ingewisseld voor expliciet taalgebruik en ze vond dat geweld, seks, drugs en occultisme in de muziek verheerlijkt werden. Als voorbeeld van deze verloedering had de PMRC een lijst samengesteld met muzieknummers; de Filthy Fifteen. Zoals te verwachten, was de publicatie van deze Vieze Vijftien juist een enorme boost voor deze artiesten. In deze blog komen tweewekelijks alle vijftien liedjes voorbij, met steeds de vraag: waarom de PMRC ze vies, vuil of zelfs vunzig vond?
Sheena Easton – Sugar Walls
Op een nette, nou ja… op de tweede plek staat Sugar Walls van Sheena Easton. Deze song is haar eerste samenwerking met Prince en meteen is de keurige Schotse verpest. Sugar Walls staan voor het vrouwelijke geslachtsdeel. Alle verdere hints in het nummer deden de moeders, verenigd in de PMRC, van hun stoel vallen. Ook op de Vieze Vijftien-lijst dus. De track is ingedeeld in de categorie X; Ontheiligend of seksueel expliciet.
Easton wordt beroemd in Schotland als actrice en zangeres in The Big Time; een fictieve documentairereeks over een rijzende popster. Vooral het onschuldige Morning Train (9 to 5) uit deze serie doet het goed. Daarna besluit ze om haar carrière voort te zetten in Amerika. Dat gaat op en af. Het duet ‘We’ve Got Tonight’ met Kenny Rogers doet het goed. Maar dan komt ze Prince tegen en de artieste die we voorheen kenden als onschuldig meisje verandert in een gewaagd sekssymbool. De bemoeienissen van Prince werken als een voedingssupplement. Eerst is Sheena sweet and sour, na de toepassing ervan wordt ze hot and spicy.
Prince staat in de credits vermeld als songwriter onder het pseudoniem Alexander Nevermind. Dit is de enige keer dat hij deze naam gebruikte. Onduidelijk is wat hij er precies mee bedoelt.