Een vrouwenstem klonk door de Amsterdam ArenA en las plichtmatig een bijsluiter voor. De melodie kwam erin en de spanning werd opgebouwd. De onheilspellende hoover zwol aan en we keken elkaar aan. Het wás allemaal al zo overweldigend en nu ook dít nog. En daar kwam dan die bevrijding: de bekende, snoeiharde beat die nog vele malen harder klonk dan op de CD.
Het was sowieso een onvergetelijke ervaring. Het was de allereerste Sensation White. Als eerbetoon aan Miles Stutterheim, de broer van organisator en ID&T-baas Duncan Stutterheim die het jaar ervóór omkwam bij een auto-ongeluk, was iedereen gevraagd om in het wit te komen. En daar was massaal gehoor aan gegeven. Een waanzinnig indrukwekkend gezicht waar die hele nacht met de lichtshow ook fantastisch op werd ingespeeld.
Maar een van de momenten die ik steeds herbeleef als ik de CD van het festival weer eens opzet is dat kippenvel-moment met Prosac van Tomcraft. Het alias van Duitse producer Thomas Brückner die geheel onverwachts op 15 juli 2024 overleed. Onverwachts, want twee weken geleden stond hij nog achter de draaitafels met house-pionier Westbam. Hij werd maar 49 jaar.
Tomcraft begon in 1994 als techno-DJ maar was niet vies van een experimentje op zijn tijd. Prosac bracht hij al in 1996 uit maar werd pas een echte clubknaller in de re-release van 2001. De kortstondige hype hardhouse was op zijn hoogtepunt en samen met de trance-invloeden die hij gebruikte bleek het de perfecte track voor dat moment.
Het zou uiteindelijk niet zijn enige wapenfeit zijn. Een paar jaar later brak hij definitief door met Loneliness. Een nummer dat zelfs de Nederlandse Top 40 zou halen, meerdere keren werd geremixt en vorig jaar nog door Hardwell onder handen werd genomen. Maar daar blijft het helaas dus bij.