65 jaar geleden verscheen Kom van dat dak af van Peter Koelewijn. De start van de Nederlandstalige rock- en popmuziek. In al die jaren is veel prachtige Nederlandstalige muziek verschenen. De bloggers van Ondergewaardeerde Liedjes kiezen deze zomer de in hun oren mooiste en meest ondergewaardeerde Nederlandstalige liedjes uit die 65 jaar.
Situatieschets. Ons studentenhuis. We hebben een blauwe keuken, en schimmels in ons bad. Ik kan lekker koken, en we drinken bier uit ‘n krat. De radio staat op de koelkast en speelt muziek als je afwást. Frits Spits klinkt elke avond en dat maakt het zaakje rond.
Op een avond, tijdens de afwas, werd mijn aandacht getrokken door het liedje Vang Me van Cherry. Een efficiënt liedje. Weinig woorden, minimale muziek, simpel en toch veel effect. Het liedje heeft klaarheid en sprankelt. Je hoort iemand die onbevangen opgewekt haar gevoel deelt. Ze is ontspannen en laat zich gaan, tikkeltje ondeugend, want ze weet: bij deze man voel ik me thuis; ik laat me gaan, ik geef me over. Jaren later liep ik tegen een mini LP aan waarop het nummer te vinden was. Kon ik niet laten liggen. De herinnering aan het vrolijke nummer maakte me ter plekke al weer blij. Het elpeetje bevatte meer mooie nummers, zoals de sterke (tekst en muziek) ballad Zoals Het Hoort, dat – zoals ik nu ontdek – ook de b-kant was van Vang Me.
Cherry bestond uit Simon Been en Cherry Wijdenbosch. Beiden zaten eerder in Braak, een pionierende nederpop band die voortkwam uit de begeleidingsband van Lenny Kuhr. Braak schreef liedjes in de tijdgeest van de zich onttakelende verzorgingsstaat. In het Nederlands! Ze plaatsten zich daarmee in de lijn met Bots en De R.K. Veulpoepers. Met o.a. die laatste band treedt Braak in 1979 op tijdens de ‘Nacht tegen Van Agt’, een festival dat als opwarmer werd georganiseerd voor de grote demonstratie tegen de bezuinigingsplannen Bestek’81. Ik weet het nog. Ik stond toen op punt van gaan studeren. Het was een deprimerende tijd.
Muzikaal stegen de ambities van Braak uit boven die tijdgenoten. Illustratief daarvoor is Suite Voor Een Hypochonder (1980). Een, ik citeer, “anderhalf uur durend programma zonder onderbreking over vrijwel alles wat een mens in het huidige tijdsgewricht kan bezighouden” (Eerste Nederlandse popencyclopedie, editie 1982). Ondanks de veelbelovende start zal Braak niet profiteren van de hoge vlucht die de nederpop korte tijd later zal nemen.
Met Cherry slaan Wijdenbosch en Been een veel lichtere toon aan, al blijft de ‘kritiese’ ondertoon aanwezig. De hit Dame Uit Suriname (1984) wordt door sommige mensen dan ook iets te serieus genomen. Zodanig dat bij Wijdenbosch de stenen door de ruiten vliegen. Later zal Cherry Wijdenbosch (geboren in Jakarta) overigens vertellen nooit in Suriname te zijn geweest.
Dua Lipa heeft in 2023 een grote (Barbie) hit met Dance The Night. Luister eens naar dit stukje en je begrijpt hoe goed Vang Me is opgepakt.
Ha Hans, wat leuk en compliment dat je de overeenkomst hoorde met het liedje van Dua Lip.
Niet dat dat moeilijk is, maar dàt je t hoorde!
In 2020 ben ik zelf van plagiaat vrijgesproken – een boeiende procedure – omdat een uitgever op de proppen kwam met een volkomen – in ieder geval mij – onbekend Frans liedje van een oudere datum dan Vang me.
Ik denk dat ik wat dat betreft geen kans maak om succesvol tegen Dua Lipa te procederen.
Wat denk jij: is dit toeval of zegt het wat over de eventuele banaliteit van het motiefje?
Wat is je mening?
Hartelijke groet, vast ook wel van Cherry die ik elke dag zie of spreek.
Simon Been.
Hallo Simon,
Wat leuk dat je reageert! Ik kan het niet meer terugvinden, maar de overeenkomst met Dua Lipa heb ik niet zelf ontdekt, maar ergens over gelezen of gehoord. Maar inderdaad, het is niet moeilijk als je weet waar je moet zoeken. Ik ben geen expert in auteursrecht. Mijn eerste reactie zou zijn: ‘niet geschoten is altijd mis’. Maar waarschijnlijk komt er een hoop gedoe bij kijken, en daar moet je zin in hebben. Ook kun je je afvragen hoe groot de kans is dat de schrijvers van het liedje (o.a. Dua Lipa en Mark Ronson) Vang Me kennen?
Enfin, over muziek schrijven is toch een stuk leuker dan over rechtenkwesties. Dank dat jullie ons dit leuke liedje hebben geschonken. Mocht je Dua Lipa willen aanklagen, dan staan wij achter je.
Hartelijke groet terug, Hans Dautzenberg
Wat leuk om dit allemaal te lezen! Ik zat zojuist met mijn vrouw aan de keukentafel naar de radio te luisteren toen in het programma Jurgen v.d. Berg het liedje van Dua Lipa langs kwam. Ik zeg tegen m’n vrouw “Nou, die heeft leentjebuur gespeeld bij Cherry.” Toch eens kijken hoe dat zit met “Vang me”: wie schreef het en zo. Surfend op het web ik kwam ik hier terecht en lees dat er nog iemand is die de overeenkomst heeft gehoord.
Groet,
Rien Strootman.