Je hebt artiesten die hofleverancier zijn van de Snob 2000 (denk aan Radiohead of Porcupine Tree) en typische Top 2000-artiesten (zoals Queen en Pink Floyd). Er zijn echter ook legendarische artiesten die tussen wal en schip vallen. In Top noch Snob vragen we extra aandacht voor bands, zangeressen en zangers die in 2022 in géén van beide lijsten voorkwamen, maar die daar in 2023, volgens ons, zeker wel thuishoren.
In 2021 verraste mijn dochter me met het dappere voornemen om op de Snob 2000 te gaan stemmen. Een zoektocht naar haar favorieten in een keuzelijst, waar treurende witte mannen met een gitaar om hun nek de scepter zwaaien: het leek me best een uitdaging. Toch kwam ze nog een aardig eind: Billie Eilish, Twenty One Pilots, Dua Lipa en Lizzo bleken alle met een of meerdere nummers vertegenwoordigd in het voorportaal tot onze ivoren toren. Jammer dat ze die ene favoriet van Imagine Dragons niet aantrof, maar vooruit: die kon ze lekker tussen de vrije keuzes parkeren.
Dat was nog maar 2021, ik schreef pas een half jaartje voor OL. Een jaar later waren er enkele opvallende keuzes tot haar selectie doorgedrongen, zoals Heads Will Roll van Yeah Yeah Yeahs (de A-Trak remix) en Ghost’s Mary On A Cross. Tussen de vrije keuzes prijkte Rock The Casbah, van The Clash: waar had ze die nou weer opgepikt? Oh wacht, ze bleek op Spotify uit eigen beweging een alternative 80s playlist te volgen. Een ding vond ze echter onbegrijpelijk: waar was Katy Perry in onze keuzelijst? Tot onze stomme verbazing bleek die zelfs in de Top 2000 te schitteren in afwezigheid.
Daar mocht Perry voor het laatst vrijelijk brullen in 2018, met Roar. Een nummer 2 in de Top 40 van 2013; een, van de in totaal 27 hits die ze scoorde tussen 2008 en 2021. Ten tijde van lancering werd komeet Katy vrijwel meteen herkent als een belangrijke troonpretendent van popdiva Madonna, die Perry’s debuutsingle Ur So Gay tipte als haar favoriete nummer van het moment. Hoewel Perry zelf Alanis Morissette noemde als een inspiratiebron, bewees ze zich een waardige opvolger van de queen of pop: ijzersterke liedjes, met een onfeilbare antenne voor de laatste muzikale trends.
In het zelfverklaarde muzikale geheugen van de top 2000 is Katy Perry al weer weggezakt in de vergetelheid, maar laten wij haar snel adopteren! Een voordeel is dat je nu zo’n beetje elk nummer van haar ondergewaardeerd zou kunnen noemen, zelfs haar top 10-noteringen. Hoewel ik zelf neigde naar de nummer 1-hit Dark Horse, liet ik de keuze aan dochterlief: wat haar betreft werd het Last Friday Night (T.G.I.F.). Een in tekstueel opzicht geniaal grappige ode op het einde van de week, waarin het weekend uitbundig wordt gevierd en uitmondt in totaal uit de hand lopend huisfeestje.
Check vooral ook even die minispeelfilm van de video; een kruising tussen highschool klassiekers als Weird Science, Ferris Bueller’s Day Off en Clueless. Met Corey Feldman (The Goonies, The Lost Boys) als Katy’s vader, Debbie Gibson als haar moeder en Hanson (MMMbop) als de huisband met uncle Kenny (G!) op saxofoon. Op X werd vorige week een beetje laatdunkend gedaan over Perry’s mogelijke entree in ons heilige der heiligen (Katy mag naar Sky Radio), maar een beetje snob verloochent niet het voorland van zijn muzikale coming of age en kan een knap gemaakte popsong op waarde schatten.
Natuurlijk stemt mijn dochter dit jaar ook op Tramhaus – afgelopen jaar nam ik haar mee naar haar eerste clubconcert – maar zonder Katy is het feest niet compleet: T.G.I.F.! T.G.I.F.! T.G.I.F.! T.G.I.F.! T.G.I.F.! T.G.I.F.! T.G.I.F.!