Hiphop wordt deze maand 50 jaar en dat vieren we! Met blogs over de invloeden op en van hiphop, over samples en crossovers. Over relatieve nieuwkomers en de old skoolpioniers. Een hele maand vieren wij de inventiviteit en creativiteit van hiphop.
Het is een van de vele kortdurende dance-hypes in de jaren ’90: speed garage. Een genre dat met name in Engeland groot was. Een rauwe, uit drum & bass en hiphop samengesteld soort housemuziek dat door Armand van Helden met zijn remix van Tori Amos’ Professional Widow naar Nederland werd gebracht.
Afgezien van een bescheiden hitje voor Serious Danger volgde er verder geen succes in Nederland. Het vormde echter wel de opmaat naar de 2-step, een genre waarin de sensualiteit van de R&B veel meer werd opgezocht. Craig David was een van de vaandeldragers en scoorde een aantal grote hits in ons land. En hoewel dát dus kennelijk wel in de smaak viel bij ons Nederlanders, was het mij te smooth, te glad. De speed garage was wat dat betreft méér aan mij besteed.
In 2021 wijdde ik daarom met Stefan Koopmanschap een speciale Klub KINK aan dit vergeten genre. En in de voorbereiding ernaartoe werd mijn enthousiasme alleen maar verder bevestigd. Er was zóveel moois dat in de hoogtijdagen van de speed garage de overkant van de Noordzee niet had gehaald.
Een van de artiesten die mij is bijgebleven is 187 Lockdown. In de uitzending draaiden wij Gunman, maar het collectief maakte ook nog een andere geweldige plaat: Kung-Fu. Een liedje dat in het Verenigd Koninkrijk nét wat hogere ogen gooide met zelfs een top 10-notering in de UK Singles Chart.
Het pakkende melodielijntje, de heerlijk nostalgische geluiden van Streetfighter II en het typische speed garage-ritme maakt het een fijn geheel. 187 Lockdown was daarmee een geweldig uithangbord voor het genre.