Een voorprogramma dat de hoofdact overtreft. Eerder uitzondering dan regel. Maar op 4 maart 2022 was het publiek er getuige van.
Pip Blom stond in een uitverkocht Rotown en gaf een ontzettend leuk optreden. Het kon alleen niet in de schaduw staan van voorprogramma Tramhaus. Het Rotterdamse vijftal speelde een thuiswedstrijd, misschien hielp dat ook wel. Wellicht was dat ook de reden dat Rotown vanaf het eerste akkoord ramvol was en dat Tramhaus met veel enthousiasme werd onthaald. Maar Tramhaus maakte het volledig waar. Tramhaus bestaat uit twee stevig rockende dames op bas en gitaar, een hard beukende drummer en een dromerige jongen op gitaar die wel enigszins een gelijkenis heeft met Albert Hammond jr. De manier waarop de gitaren elkaar omsingelden had ook wel iets Strokesachtig, maar over de muziek later.
De even onwaarschijnlijke als onontkoombare blikvanger van Tramhaus is de zanger. Graatmager, lang, met pornosnor en mat. Hij had medio jaren ’80 ook zomaar de kopsterke spits van Werder Bremen geweest kunnen zijn, de vergelijking met Duitse voetballers in de jaren ’80 was niet moeilijk te maken. Maar wat een energie en wat een charisma. Met hem als voorganger heeft Tramhaus maar één missie en dat is het publiek overdonderen en meenemen in de energie. Daarin slaagt Tramhaus met verve.
De muziek? Er is nog niet zoveel van Tramhaus te vinden: twee liedjes op Spotify en YouTube. Tijdens het concert (negen liedjes) kwamen associaties boven als The Fall (de dictie van de zanger heeft soms wel iets van Mark E. Smith) en The Pixies vanwege de gitaren en The Strokes. Het advies: ga het zelf ervaren. Het was na twee jaar weer heerlijk om rond te lopen in een uitverkochte concertzaal. Met een avond Tramhaus doe je jezelf een groot plezier. Ook buiten Rotterdam