Een leugentje om bestwil. Iedereen heeft er wel eens gebruik van gemaakt. Echt schat, deze jurk staat je fantastisch. Ooit een film gezien (The Invention Of Lying) waar de bewoners niet kunnen liegen en dus altijd de waarheid vertellen, wat tot hilarische situaties leid. Het lijkt fantastisch wanneer iedereen altijd de waarheid zou zeggen, maar in de praktijk valt dat tegen.
Het wordt wel dramatisch als liegen een levensstijl gaat worden. Persoonlijk ben ik door schade en schande wijs geworden in mijn eerste huwelijk waar steeds meer bleek dat er zaken achtergehouden werden. De bekende druppel was een berichtgeving van een deurwaarder op de voordeur toen ik onverwacht thuiskwam. De wegenbelasting voor een auto van mijn schoonfamilie was herhaaldelijk niet betaald, maar het stond wel op haar naam. En wanneer je dan gaat graven staan er diverse lijken in de kast en verdwijnt het vertrouwen en uiteindelijk ook de liefde. De relatie en het huwelijk werd begraven, maar nee, er wachtte de volgende bewoner van het huis geen verrassingen in de tuin.
Waarom ik dit vertel? De herinnering kwam terug na het beluisteren van Leugenaar van Wies. Een jonge band (2018) die elkaar van het Conservatorium van Amsterdam kenden. Ondanks dat de band nog niet lang bestaat spelen ze al in zalen als de Melkweg, Paradiso, Tivoli Vredenburg én wonnen ze de Amsterdamse Popprijs 2018. De muziek die ze maken is een unieke mix tussen rock en elektronische pop met Nederlandstalige teksten.
En vroeg ik zangeres Jeanne Rouwendaal naar de achterliggende gedachte: Leugenaar is een nummer dat gaat over het hebben van twee gezichten. Het leven van een leugen. Ik heb dit geschreven aan de hand van een persoonlijke ervaring, iemand in mijn omgeving die niet bleek te zijn wie ik dacht dat hij was. Ik zat in een spagaat tussen de vriend die ik kende en de persoon die hij ook bleek te zijn. Om het een plekje te kunnen geven, schreef ik Leugenaar, vanuit zijn perspectief.
Leugenaar is één van de eerste nummers uit ons repertoire. Sterker nog, het is het allereerste nummer dat we ooit hebben opgenomen. En we brachten het juist uit als de laatste single van ons album. Toen we het opnamen, hadden we nog niet zoveel live-ervaring en speelden we het nummer veel langzamer dan dat we het nu live zouden doen. Toen we met dit nummer teruggingen naar de studio, hebben we de originele opname gebruikt, maar digitaal versneld. Het enige wat opnieuw is gedaan, zijn de vocalen. Dat komt net niet zo mooi uit de verf met een versnelde opname. En na al die jaren zing ik het nummer ook anders dan in het begin. Je techniek verandert en je stem krijgt een oudere ziel.
Voor de videoclip van Leugenaar hebben we samengewerkt met Véras. Het leuke aan zo’n samenwerking is hoe iemand er dan zijn eigen interpretatie op los laat, daar moet ruimte voor zijn. Vanaf het begin had Veras al een duidelijk beeld bij het nummer: het verhaal van twee liegende geliefden en de alleswetende hond. De bedriegende man zou Govert Meit (of Stefano Keizers) spelen en ik zou de moordlustige vrouw spelen. Dat was best wel spannend, om met zo’n tegenspeler en zonder acteerervaring zoiets te doen, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. We zijn ontzettend trots op de videoclip.
Overigens is Wies geen onbekende bij de Snobbers, want Soms Is Het Te Laat staat op een keurige 865ste plek in de Snob 2000, gestegen van #1127. Vanwege de voortdurende en inmiddels belachelijke lock-down voor de kunst en cultuur is het onduidelijk wanneer er weer opgetreden kan worden, maar wanneer je vanavond om (uiterlijk) 20.15 uur op kanaal ESNS 01 (Eurosonic Noorderslag) inschakelt kan je ze live zien.