Het instrumentale nummer Beside April is met gemak één van de beste tracks van de afgelopen maanden. Het is volkomen terecht te noemen dat het nummer een plek kreeg in de keuzelijst van de Snob 2000. BadBadNotGood weet het gewoon weer te flikken. Langzamerhand krijgt de band een steeds grotere naam. En niet alleen binnen het genre waarin het actief is. De band uit Canada maakt op papier jazzmuziek, maar wel op zo’n manier dat ook de niet jazzliefhebber de muziek van BBNG weet te waarderen. Mocht je vooroordelen hebben wat betreft Jazz, de band doet ze volledig teniet, en dat komt met name vanwege het feit dat het niet in hokjes wil denken. Integendeel, BBNG denkt juist in combinaties. In 2010 werd de band opgericht in Toronto, Canada. Drummer Alexander Sowinski, bassist Chester Hansen en keyboardspeler Matthew Tavares waren de originele bandleden. Later kwam daar saxofonist Leland Whitty officieel nog bij. Tegenwoordig is de band een trio, Tavares heeft de band verlaten, maar draagt nog wel bij als het gaat om het componeren van nummers.
Jazz-puristen zijn ze dus niet, ook al zijn ze uiteraard fan van veel grootheden binnen dat genre. Miles Davis en John Coltrane met name, hoe kan het ook anders. Maar ze worden door veel meer beïnvloed. Hiphop is bijvoorbeeld ook een grote inspiratiebron. En Braziliaanse muziek en Soul, maar ook Grunge. Je hoort het ook allemaal terug in de muziek en het verklaart waarom BBNG wereldwijd een gevarieerd publiek weet te bereiken. Het is allemaal het gevolg van de eigen drang om steeds weer nieuwe en andere muziek te ontdekken. Wat dat betreft is het een band van de huidige tijd. De muziek van de wereld – van vroeger en nu – is met een paar simpele zoekopdrachten binnen handbereik. Leergierig zoals ze zijn pakken ze zoveel mogelijk mee.
Luister bijvoorbeeld maar naar het meest recente album Talk Memory, waar Beside April ook op staat. Een opvallend aspect is het feit dat ze Arthur Verocai hebben laten meewerken aan dit nieuwe werk. Hij is een Braziliaanse componist, zanger en producer die met name furore heeft gemaakt met zijn debuutalbum uit 1972. Dertig jaar lang heeft hij geen albums meer gemaakt, tot zijn debuut weer door liefhebbers werd opgepikt. Hij werd een invloed voor BBNG, maar ook voor acts als Madlib en TV On The Radio. Uiteindelijk kreeg hij een prominente rol als arrangeur bij het maken van onder andere het majestueuze Beside April. Zijn invloed – onder andere – maakt het nummer spannend en progressief. Beside April bestaat uit machtige sfeer en galopperende urgentie; wederom een prachtige combinatie.