Wij zijn de luxe generatie
Wij willen spanning en sensatie
Laat ik deze blog openen met het zeggen dat ik een oudere jongere ben, opgegroeid in de zestiger en zeventiger jaren. Decennia waarin kinderen en de jeugd zichzelf moest vermaken. Niets geen games, GSM, internet en alles voor het grijpen. Wilde je iets extra; laat de handen maar wapperen. Met andere woorden, eerst sparen dan uitgeven met het besef dat er enige tijd overheen zou gaan. Het grappige hiervan is dat vaak bleek dat het gewenste na een bepaalde tijd minder interessant werd. Tegenwoordig wordt veel op de pof gekocht om na een tijdje erachter te komen dat de impulsaankoop wellicht een verkeerde is. Alhoewel de huidige tijd de neiging heeft je geestelijk lui te maken heeft het ook voordelen, hoor. Een televisieprogramma kijken wanneer je wilt, online bestellingen plaatsen vanuit de luie stoel en een wereld van muziek. Vooral dat laatste, want we zijn niet langer afhankelijk van de keuzes en willekeur van de radiostations en DJ’s. Met enige weemoed denk ik aan vroegere tijden met klasse radioprogramma’s met verrassende muziek zoals 2 Meter de lucht in, Ronflonflon, de Avondspits, Weeshuis van de hits en natuurlijk de zeezender radio Veronica.
Toen ik via het management van Okra op haar EP werd gewezen met als eerste single Luxe Generatie kon ik een glimlach niet verhullen. Het woordje burn-out is gemeengoed geworden en te pas en te onpas misbruikt voor zelf opgelegde druk, want alles moet en alles moet direct. Ik begrijp het niet; waarom moet er onmiddellijk op de tonen van de GSM gereageerd worden? Wat is er nou zo vreselijk belangrijk dat het niet een paar minuten kan wachten? Moet je werkelijk overal aan deelnemen? Het lijkt soms wel alsof men een identiteit zoekt in plaats van er een te zijn.
Okra is het project van zangeres Maaike Adegeest die in 2019 haar debuutsingle, Alles Of Niets, lanceerde. Elektronische popmuziek in de Nederlandse taal. In alle eerlijkheid kreeg ik er geen warm gevoel bij; te poppy en niets nieuws. Zo’n deuntje dat de hele dag op de populaire zenders te horen is. Desalniettemin is het inmiddels zo’n 185.000 keer gestreamd. De opvolger Heimwee uit 2020 deed het minder goed, maar in het Corona-jaar was alles anders. Ze was ook voor de Popronde geselecteerd, maar ja….
Onlangs kwam der derde single uit: Luxe Generatie wat de voorloper van haar EP (Horizon) in het najaar is. Okra: de single is de vertaling van een gevoel van continue keuzestress, omgaan met hoge verwachtingen (van anderen en van jezelf) en de eeuwige zoektocht naar balans. De enorme keuzevrijheid van tegenwoordig kan worden gezien als een luxe maar is vaak de aanstichter van mentale problemen en onzekerheid. Keuzes maken wordt een obstakel, waarna je uiteindelijk huilend en besluiteloos voor het spaghetti-schap staat in de supermarkt. Elke dag moet je opnieuw opzoek gaan naar wat voor jou belangrijk is en waar jij blij van wordt. Altijd op zoek naar de juiste balans.
Muzikaal steekt het uitstekend in elkaar en enige vergelijking met Eefje de Visser dringt zich op. Los van de achterliggende gedachte is Luxe Generatie gewoon een lekkere track. Eentje die op een prettige manier blijft hangen en hopelijk de opmaat voor meer moois in de toekomst is. Na het beluisteren van de EP heb ik in ieder geval geen keuzestress. Luxe Generatie is de terechte single en verdient airplay bij de nationale zenders, want in deze tijden moeten de vaderlandse artiesten een streepje voor hebben.