Ik maak me er ook wel schuldig aan. Vaak sla ik Nederland als muziekland over. En zeker Nederlandstalige muziek. Ja, vroeger, toen luisterde ik zeker wel. Naar Doe Maar, Het Goede Doel, Toontje Lager, Splitsing. Dat was mijn middelbare schooltijd en de Nederpop was ook echt populair. Maar verder ontdekte ik verschrikkelijk veel muziek, maar er was maar weinig Nederlands of Nederlandstalig bij.
Ook voor deze serie van vrouwelijke artiesten had ik al een shortlist gemaakt en weer allemaal internationale artiesten. En dat terwijl er toch zoveel talent is. En eigenlijk niet zo moeilijk te vinden, maar wel ondergewaardeerd.
Maaike Ouboter is zo’n singer-songwriter. Iedereen kent natuurlijk wel Dat Ik Je Mis, maar als we niet oppassen blijft dit haar one hit wonder en dat is jammer, want naast een uitstekende stem weet Maaike ook tekstueel vaak raak te schieten. Dat was al op haar eerste album, maar echt raak was het op het in 2018 verschenen album Vanaf Nu Is Het Van Jou.
Elk liedje lijkt wel raak te zijn. Niet alleen in muziek en zang, maar juist ook in woorden. Scherpzinnig beschrijft ze situaties, legt ze in een paar woorden een sfeer neer, die vaak gelijk raak is. Voordat ze dit album schreef reisde ze rond, ontmoette ze veel mensen en deze nummers gaan ook over deze mensen.
Tel Aviv, een Sudanese vluchteling, verhalen over vele verschrikkingen samengevat in een troostlied: Samon.
Dat we nog even hier mogen zijn
Voordat de tijd ons inhaalt
En je weet nooit hoe lang
Als dat je bang maakt, laat ik je bang zijn
Ik wrijf mijn spanning uit jouw sterke schouders
Terwijl ik lieg dat alles weg gaat
Als je d’r lang genoeg op wacht
Maaike laat zien dat ze geen eendagsvlieg is, en dat ze meer aandacht verdient dan alleen met die ene grote hit.