Pas sinds een vrij korte tijd schrijf ik bijdrages voor deze mooie website. Ik vond het van mezelf vrij gewaagd om te starten met Whitney Houston en nu volgt er wederom een stuk over haar. Waarom? In mijn ogen weet men in Nederland half niet hoe goed deze briljante artiest was. In deze blog hoop ik een hommage te kunnen geven die recht doet aan het genie dat Whitney Houston was.
Whitney, doorgaans The Voice genoemd, heeft altijd gezegd dat alles voor wat betreft haar muzikaliteit zijn oorsprong vindt bij de gospel, zelf begon ze al met zingen toen ze vijf jaar oud was. Ze zegt hierover dat de gospel een onuitwisbare kracht in haar heeft achtergelaten en dat het muziek is die je alleen vanuit je hart kan zingen. Een mooie uitspraak van Whitney die me ook altijd is bijgebleven is dat ze heel graag wilde dat ze iedereen kon bijbrengen dat soul geen muziekcategorie is zoals pop, R&B of ‘black music’ maar dat het een gevoel is dat recht uit je hart komt. Soul is waar je alles vandaan haalt.
Toen Whitney op haar best was, was ze absoluut onverslaanbaar. Hoe deze vrouw op het podium stond was machtig, indrukwekkend en bijzonder speciaal. Als een legende wist ze controle te krijgen over het gehele podium en haar publiek en alles wat ze nodig had was haar aanwezigheid en een microfoon. Tijdens veel live opnames is het ook mooi om te zien hoe ze haar band aanstuurt.
Whitney zong het liefste op een podium, dit gaf haar een bepaalde vrijheid die ze in de studio niet had. Zelf heeft ze ook altijd aangegeven dat ze op het podium met de muziek en de melodie kan spelen. Iedereen die met Whitney samenwerkte in de studio was onder de indruk van Whitney. David Foster, een producer die met ongeveer alle grote namen in de muziekindustrie heeft samengewerkt zei dat niemand beter was dan Whitney. Whitney heeft de ‘money notes’ met soul, zoals hij mooi verwoorde. Celine Dion gaf hem telkens wat hij vroeg, en dat was uiteraard mooi. Maar Whitney deed doorgaans wat anders dan hij voor ogen had en 99% van de tijd was dat beter. Andere producers, zoals Narada Michael Walden, beamen dit. Whitney haalde uit nummers vaak betekenis, diepte en een ziel, waarvan de schrijvers niet wisten dat het erin zat. Wat Whitney tot een briljante zangeres maakt is dat ze zich als geen ander kon binden met een nummer, om daar vervolgens de volle emotie uit te halen. In het gehele muzikale proces bracht Whitney veel in. De ‘Chicago horns’ op het nummer I Learned From The Best? Whitney’s idee.
Whitney kon eigenlijk alles zingen: soul, R&B, pop, hip hop, jazz, gospel en Porgy & Bess.
Whitney’s invloed op de muziek was enorm. Meer dan welke artiest, Michael Jackson inbegrepen, heeft Whitney de koers voor de moderne R&B uitgestippeld. Hierbij heeft zij de lat voor de soul vocalese bepaald en daarmee de originele blauwdruk van wat wij nu de ‘soul diva’ noemen, gecreëerd.
Whitney heeft alle zangeressen van Mariah Carey, Celine Dion, Beyonce, Christina Aguilera tot aan Rihanna geïnspireerd en beïnvloed. Verder speelde Whitney een belangrijke rol voor donkere zangeressen. Donkere zangeressen zoals Anita Baker en Janet Jackson werden steeds meer gedraaid op radio en televisie, vanwege het succes van Whitney Houston. Anita Baker zei dat door hetgeen Whitney heeft gedaan, er een opening voor haar ontstond, en dat donkere zangeressen geen taboe meer waren.
In Amerika was en is Whitney nog altijd een van de ‘national treasures’. In de jaren 80 en 90 was zij daar dé grootste artiest. Zo werd ze gevraagd om op te treden voor soldaten die terugkeerden van de Golfoorlog: het Welcome Home Heroes concert. In 1991 maakte ze zichzelf onsterfelijk door één van de beste uitvoeringen van het Amerikaanse volkslied neer te zetten tijdens de Superbowl. Haar versie werd op single uitgebracht en na de aanslagen in New York in 2001, werd het nummer opnieuw uitgebracht omdat het voor de Amerikanen zoveel betekende. Haar populariteit reikte tot aan de stratosfeer en was vergelijkbaar met die van Michael Jackson.
Zoals gezegd ziet men het ware genie dat Whitney was op het podium. Dat haar stem een ongelofelijk iets was, weten we. Die kracht in haar stem is ongeëvenaard, geen enkele vrouw zingt zoals zij het kon. Maar vaak gebruikte ze die kracht helemaal niet. Narada Michael Walden gaf de volgende mooie quote over Whitney als artiest: You hear gospel in her. You hear a little fast hummingbird at all times. Then when she wants to use it, she pours it on, but otherwise she is very quiet in the voice. It’s the church rawness that she brings to pop and soul that makes it go ‘pow’. That’s what makes Whitney genius to me. The combination, the new combination. The high brand.
Whitney zong elk nummer live omwille van het nummer. Elk woord kwam recht uit haar hart en uit haar ziel. Er was zoveel soul en zoveel passie. Doorgaans zong ze haar nummers live veel beter dan in de studio en ook op een geheel andere manier. Nooit zong ze een nummer tweemaal op dezelfde manier. Het was vocale perfectie. De manier waarop ze op het podium stond was ronduit indrukwekkend te noemen. Het werd dan ook als een groot privilege gezien om Whitney live te mogen ervaren. Er zit iets in haar stem dat niemand anders heeft.
De medley die ik aan deze bijdrage heb gekoppeld is een hele mooie en hierin komt eigenlijk alles wat ik heb geschreven samen. Het is een optreden dat veel van de gebieden van haar zang bestrijkt: de ‘runs’, de ‘riffs’, de ‘belts’, de melisma’s, de kopstem, de overgangen, het ‘grommen’ en de laagtes en de hoogtes. Whitney staat met een grandeur op het podium en heeft niets anders nodig dan een microfoon. Whitney zingt hier I Loves You Porgy, And I Am Telling You I Am Not Going en I Have Nothing. I Loves You Porgy en And I Am Telling You I Am Not Going heeft ze zelf nooit opgenomen, maar Whitney maakte voor haar liveshows vaak allerlei medley’s. I Loves You Porgy is geschreven door Ira Gershwin en de muziek is van Gerorge Gershwin. Het behoort tot een jazz-standaard. And I Am Telling You I’m Not Going is als eerste opgenomen door Jennifer Holliday. Het is geschreven door Tom Eyen en de muziek is afkomstig van Henry Krieger. Het lied hoort bij de musical Dreamgirls. I Have Nothing hoort bij de soundtrack van The Bodyguard, het album dat meer dan 45 miljoen keer werd verkocht. David Foster and Linda Thompson schreven het nummer en Whitney nam het uiteraard op.
Deze bijdrage is veel te kort om Whitney recht aan te doen. Graag deel ik nog een aantal quotes over haar. Onderaan de bijdrage plaats ik een aantal liveopnamen.
- Tony Bennet: Whitney Houston was the greatest singer I’ve ever heard.
- Jennifer Lewis: When Whitney Houston opens her mouth to sing, she is the eigth wonder of the world.
- Babyface: Whitney Houston is, in my eyes, the greatest female singer of all time.
- David Foster: I love great voices and hers was the greatest of all.
- P. Diddy: Whitney Houston, simply put, had the greatest voice in the world.
- Time: If the voice is a musical intrument, hers is a Stradivarius.
- Wyclef Jean: Whitney Houston’s voice is a gift from God.
- Patti LaBelle: Eigth wonder of the world. After Whitney did it, you can’t do it.
Op 11 februari 2012 verloren we de een van de beste (zo niet de beste) zangeressen aller tijden. Er valt nog zoveel meer te vertellen maar deze blog wordt dan waarschijnlijk te lang. Kijk vooral naar de clip; zo moet men zich Whitney herinneren.
Als afsluiter deel ik graag nog een aantal schitterende liveopnamen van Whitney, helaas zijn veelal de beste niet officieel uitgegeven.
Waanzinnig goeie gospel, helaas een amateuropname:
Een love-medley samengesteld door Whitney en Rickey Minor, helaas ook geen professionele opname:
How Will I Know live, vergelijk het eens met de studio-opname:
I Learned From The Best live in 1999: