Tom Rush. Het is een naam die u in alle waarschijnlijkheid net zo weinig zegt als die van Fred de Bever, die van dinsdag tot en met zaterdag elke dag friet staat te bakken in een willekeurige snackwagen op diverse vaderlandse weekmarkten. Voor zover u weet heeft deze Tom u gisteren nog geholpen bij uw belastingaangifte, of stond hij uw vleeswaren te snijden bij de lokale slager. Deze Tom Rush is echter niet zomaar iemand, nee, Tom Rush is een best wel belangrijke man uit de muziekwereld. Inderdaad, wees niet bang, het gaat echt wel over muziek.
Om maar gelijk even een toon te zetten, Rolling Stone Magazine gaf Tom Rush een behoorlijke bak credits door hem aan te merken als degene die aan de wieg stond van de Singer-Songwriter zoals wij die nu kennen. Hij schreef, componeerden en zong niet alleen zijn eigen muziek vanaf de vroege jaren ’60, maar zong ook de muziek van vele anderen waaronder Joni Mitchell en James Taylor om ook deze beginnende talenten aan bekendheid te helpen. Die laatste, James Taylor, noemde hem zelfs zijn grootste voorbeeld, en de man die hem vormde tot de artiest die hij zelf is geworden. Dat zeg je niet zomaar. Tom Rush is een belangrijke naam uit de muziekgeschiedenis die totaal vergeten is en die overigens ook nog steeds alive and kicking is. Vorig jaar nog bracht hij een nieuw album uit.
Zijn grootste succes had hij in 1968 met zijn album The Circle Game en met name met het nummer No Regrets. Dat nummer sloeg aan en gaf hem nog meer bekendheid, zeker buiten de muziekwereld zelf. Het folk-country-achtige nummer is prachtig in al haar akoestische eenvoud, maar ook tekstueel.
I know your leavin’ it’s too long overdue
or far too long I’ve had nothin’ new to show to you
Goodbye dry eyes I watched your plane
Fade off west of the moon
And it felt so strange to walk away alone
Het nummer had blijkbaar een grote aantrekkingskracht op vele andere artiesten, want er volgende vele covers. Emmylou Harris, Shirley Bassey, Waylon Jennings, Harry Belafonte, Olivia Newton John, Midge Ure (ik schreef er onlangs nog over), Lee Hazlewood en uiteraard The Walker Brothers die er een enorme hit mee scoorden. Ze maakten allen een eigen versie van het prachtige nummer. De mooiste cover van het origineel kwam echter uit onverwachte hoek. De mooiste cover kwam van Tom Rush zelf. Wait, what? Ja inderdaad. Tom deed de mooiste cover van Tom.
Voor zijn album Ladies Love Outlaws nam hij het nummer opnieuw op, dit keer een stuk bombastischer en voorzien van zelfs een elektrische gitaar. Rush gooide het volledig over een andere boeg. Niet dat het nummer ineens onherkenbaar geworden was, nee dat zeker niet, maar het klonk als een frisser, sterker en strakker geheel. Zie het als een auto. Een VW Golf uit 2019 is in essentie hetzelfde DNA als een VW Golf uit 1981. Nog steeds herkenbaar, nog steeds hetzelfde merk, nog steeds een betrouwbare middenklasser, alleen moderner en een stuk geavanceerder. Precies dat was de 1974 versie van No Regrets.
Iets waarvan ik tot in mijn kleinste vezels blij van wordt, zijn de backing vocals. Die prachtige vrouwenstem herken ik uit duizenden. Het was na de eerste keer gelijk duidelijk. Dit moest Carly Simon zijn. Na een korte Google-actie, bleek mijn vermoeden te kloppen. Het was inderdaad niemand minder dan dé Carly Simon. Die deed even doodleuk de backing vocals voor No Regrets, net zoals Mick Jagger ooit bij haar deed in het nummer You’re So Vain. Het geeft het nummer alleen nog maar meer glans, de glans die het zonder enige reservering verdient.
No regrets, no tears goodbye
Don’t want you back, we’d only cry, again
Say goodbye, again
De prachtige donkere stem van Tom en die van Carly passen als een handschoen en een koude hand bij elkaar. De combinatie is als verse aardbeien en (goede!) Balsamico. Je verwacht het misschien niet, maar de combinatie is zó perfect dat je moeite moet doen het droog te houden. Trust me.
Man, wat hou ik van dit nummer. En van Tom. En van Carly. Ga gewoon even fijn luisteren zou ik zeggen. Dat is alles dat mij nog rest.
Carly tilt het nummer inderdaad tot grote hoogten. Dank!
Goede en terechte analyse ..ik wordt ook zwaar gekieteld door dit nr met z’n geschiedenis. Nogmaals dank voor het puike verhaal van je. Top!