Het was niet de dame in kwestie die mijn aandacht trok in deze dertien-in-een-dozijn commercial voor een merk parfum. Zeker, ze was knap en ze wierp mij een verleidelijke blik toe. Maar de enige verleiding die ik voelde was om er zo snel mogelijk achter te komen wat dat nummer op de achtergrond was.
Dance-achtig, lekker uptempo… ik werd er direct vrolijk van. Gelukkig was het fragmentje nét lang genoeg om te achterhalen welk liedje het nou was. Het bleek te gaan om All Night van Parov Stelar.
Voor het eerst maakte ik kennis met de zoveelste loot aan de toch al gigantische boom met subgenres van de dance: de electroswing. Een mengeling van hedendaagse beats en ouderwetse jazz. En het was een prettige kennismaking: het lag heerlijk in het gehoor.
Parov Stelar was op dat moment echter al een gerenommeerde dance-artiest. De Oostenrijkse DJ bracht in 1998 namelijk al zijn eerste plaatje uit en verwierf naam en faam met zijn inventieve muziek. En inmiddels had hij met onder andere performances op Coachella en Glastonbury al een flink CV opgebouwd.
Maar mainstream is zijn muziek niet. All Night was zijn grootste hit tot nu toe, maar met als beste prestatie een 8ste plaats in de Italiaanse hitlijst en wat kleine noteringen in de Duitstalige landen, bleef het commerciële succes achter bij zijn internationale status. En in Nederland wist het plaatje niet eens door te dringen tot de charts.