Tijd om een open deur in te trappen. De gemiddelde programmering op de televisie is verschrikkelijk slecht. Herhaling van herhaling op herhaling. Voor de 352ste keer James Bond of Indiana Jones. Prima films, maar ik heb ze nu wel gezien. Het is eigenlijk diep triest dat RTL-Z of Fox betere series uitzendt dan de NPO of de commerciële zenders. En dan die (harde) reclames om de 10-15 minuten.
Netflix en HBO zijn een zegen. Uitstekende series en films voor ieders gading. Mijn enige bezwaar is dat tegenwoordig de muziek geen ondersteuneende rol meer heeft, maar keihard via mijn surround sound de huiskamer binnenkomt. Aan het einde van de avond heb ik last van mijn duim vanwege het zachter en harder zetten van het volume. En nu wordt het even persoonlijk….vaak is het ook nog ongelofelijke butt-muziek. Liedjes die de hoofdrolspeler zijn bad-ass persoonlijkheid moeten versterken, maar ik snap waarom hij zo pissig kijkt; ik word het namelijk ook van de teringherrie. Hallo filmboys en producenten; ik wil een film kijken en geen opeenvolging van ‘snippets’ horen. Daar heb ik Spotify en YouTube voor.
Laatst zag ik Bright; een urban fantasy crime film. Vrij vertaald een verzonnen misdaadfilm die zich afspeelt in een plaatsvervangende stadsrealiteit. Prima, ik houd wel van science-fiction met een beetje actie. En wanneer mijn vrouw vroeg naar bed gaat – moe gebeukt van de overmatig harde muziek in de series of de reclames – kijk ik nog een filmpje of een serie (zoals The Walking Dead). Bright is een prima film, maar wat een klote-muziek. Een voorbeeld dat een verzameling grote namen geen garantie is voor goede muziek. Alt-J, A$SAP Rocky, Tom Morello, Snoop Dogg, X Ambassadors, Rag ‘n’ Bone Man en zelfs Neil Young slaan de plank volledig mis. Indien iemand mij de CD als kadootje geeft vindt hij of zij het terug onder de kerstboom.
De enige uitzondering is Bastille. World Gone Mad is een toplied met een schitterende opbouw. Bastille krijgt zo wie zo te weinig waardering en helemaal in ons kikkerlandje. Blame uit 2016 was ook al zo’n onderschat nummer. Is de wereld gek geworden?
sowieso 😉
Ondergewaardeerd? Maar deze track heeft toch de top40 gehaald?
Ja en nee. In de Veronica Top 40 was 27 de hoogste positie. In de Dutch Charts kwam het helemaal niet voor.