Nederbeat. Het kan Nederlandstalig en Engelstalig zijn, maar onze kleine kikkerlandje was in de jaren zestig na de V.S. en Engeland toonaangevend op het gebied van popmuziek. Tegenwoordig moeilijk voor te stellen.
Vanuit de garages en oefenruimtes ontsprongen bandjes als paddenstoelen in een vochtig bos. Vaak coverbandjes op zoek naar een eigen identiteit, maar ook nieuwe geluiden. Niet iedereen beheerste de Engelse taal goed en in de regel gingen deze bands over op het Nederlands. Ook Ben Cramer zong in zijn beginperiode afwisselend in het Engels en het Nederlands, maar zijn grote(re) hits waren allen in z’n moers taal: Zai Zai Zai, De Clown, Vrede en De Oude Muzikant, waarmee hij Nederland op het Songfestival vertegenwoordigde. Eind jaren zeventig wordt het stil rond de zanger om in 1985 in de musical In Holland Staat Een Huis op te duiken. En met succes; inmiddels kennen we hem van zijn vele succesvolle rollen in musicals.
Vanaf 1965 zong Bernardus Kramer in The Sparklings; een Amsterdamse Nederbeatband. Twee jaar later wordt Cramer ontdekt door Annie de Reuver en hij besluit solo te gaan. The Sparklings blijven zijn begeleidingsband; ook op zijn grootste hit Zai Zai Zai. In 1966 nemen ze Now It’s Your Turn To Cry op; een psychedelisch nummer met Doors-invloeden met op de B-zijde (zonder Cramer) een reclameliedje voor 7-Up.
Een liedje dat (onterecht) volledig in de vergetelheid terecht zal komen.
Totdat in 2003 de Schotse band The Thanes het oppikt. The Thanes werden in 1980 opgericht als The Green Telescope om zeven jaar later als The Thanes Of Cawdor een belangrijke vertegenwoordiger van de garagerock en beat te worden. Hun debuutalbum levert hen optredens met The Soup Dragons, Primal Scream en The Sonics op. Desalniettemin komt pas 10 jaar later hun tweede album uit, mede door vele personeelswisselingen. De enige constante factor is zanger en gitarist Lenny Helsing. Op hun derde album, Downbeat And Folked Up uit 2003, staat Now It’s Your Turn To Cry, dat eveneens op hun lvie album uit 2007 staat. Echter, in 2000 is er een speciale uitvoering gemaakt (in beperkte oplage van 300 singles) door de club in Glasgow waar ze regelmatig optraden. Sneller en een smeriger geluid, zodat ik voor deze gekozen heb. De band bestaat overigens nog steeds, en dus heb ik Lenny Helsing maar gevraagd op welke wijze en waar hij de uitvoering van The Sparklings heeft leren kennen.
Well where does one begin. I have been listening to 60’s Dutch music since the early 1980’s after visiting a Scottish pal in Rotterdam. We were/are both 60’s fanatics and were always looking for garage punk, beat and psychedelic sounds, and of course found them in droves in Holland. The Outsiders, Cuby + Blizzards, Q65, The Motions, Group 1850, Ro-d-Ys, Peter And The Blizzards, Sandy Coast.
So anyway, I found my copy of the Sparklings 7″ on the 7-Up label of Now It’s Your Turn To Cry and Seven Jump in a record shop called Tunesville, I think… and pretty soon afterwards back in Edinburgh began playing it with my band The Green Telescope, which was our name before we became The Thanes. And since then we have always played and recorded some Dutch 60’s songs including Golden Ear-rings – No Need To Worry, The Motions – It’s Gone, Q65’s – I Got Nightmares and I Despise You. Incidentally as The Green Telescope we played at de Stip in Amsterdam in the summer of 1986 with an Italian group The Sick Rose too.
I have also been writing about Dutch beat for many many years, mainly record reviews, but also the odd article here and there in fanzines like Try It, then years later in Shindig, Misty Lane and I helped put together the first CD release in UK of Q65 called Nothing But Trouble writing the sleeve-notes and curating the picture research for it. And I also became friends with the remaining Outsiders after Wally Tax died, and was very fortunate to sing with them (Ronnie Splinter, Appie Rammers and Leendert ‘Buzz’ Busch) at Primitive festival in Rotterdam in 2007. I also interviewed Ronnie a year or two before he died for the insert of USA label Jackpot’s official reissue of Outsiders’ CQ-album. I absolutely adore Dutch beat and psychedelia