Ineens stond ze in september 1985 voor mijn neus tijdens een B2B beurs in Eindhoven; zo’n beurs waar bedrijven elkaar willen overtuigen hun opdrachten vooral bij de lokale middenstand en bedrijfjes neer te leggen. Ze was op zoek naar sponsoren voor haar eerste plaat. Heel slim wilde ze van lokale bedrijven een klein bedragje in ruil voor een logo of kleine advertentie op de hoes van haar album ‘Classifieds’ (= rubriek of advertentie). Om een idee te geven van haar vocale talenten had ze een walkman met een demo-cassettetape bij zich. Een stem als een klok, dus schreef ik het bedrijf waar ik toen voor werkte direct in. De uiteindelijke LP had redelijke tot goede zelf gecomponeerde liedjes, maar helaas had de producer er overmatig veel synthesizersaus over heen gegooid waardoor haar stem verdronk. Zonde.
Tegelijkertijd waren op dat moment twee maten en ik druk doende met de organisatie en contracteren van artiesten voor een gala (medio januari) voor circa 500 reisagenten in hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Ik trok gelijk de stoute schoenen aan en nodigde haar uit…….voor een betaald optreden medio januari in de ‘after hours’ bar, want deze dame kon ook heel goed met jazz uit de voeten.
Maanden na het gala hebben we nog een keer een vorkje geprikt. We hielden sporadisch schriftelijk contact en met kerst 1987 viel er een cassettebandje in de bus: ‘Baby (It’s Christmas)’. Een lied dat – behoudens de titel – het gehele jaar bekoort. Luister naar de traan in haar stem. Zelf vertelde ze me dat het ietwat hese geluid door een koudje veroorzaakt werd. Desalniettemin voegt het emotie toe.
In 1989 was ik getuige van haar optreden op het VARA zang-concours, waar ze met een Franse chanson en een jazz-klassieker de eindoverwinning mocht binnenhalen. Mede dankzij dit kreeg ze een uitnodiging voor het TV-programma ‘Bloemen voor Lennaert Nijgh’ (september), waar zij en gerenommeerde artiesten als Marco Bakker, Bill van Dijk, Boudewijn de Groot en Rob de Nijs liedjes van Nijgh zongen met presentatie van Karin Bloemen. In 1990 toerde Pia Beck met een avondvullend programma ‘Beck Magic’ en vroeg zij Monica Rijpma de vocalen te verzorgen. Op weg naar een schitterende carrière.
Ik ben haar door mijn dagelijkse beslommeringen uit het oog verloren, maar er kwam geen nieuw album en geen vervolg op de prestigieuze optredens. Ze vertrok uit haar woonplaats en zover vage geruchten enige waarheid bevatten is ze het hotelgebeuren in België ingegaan. Ze lijkt van de aardbodem verdwenen. Er is op het web niets te vinden, behalve een oud krantenartikeltje in een lokaal sufferdje over Pia Beck met een foto (van hele slechte kwaliteit) van beiden.
En toevallig was ik mijn archief met demo-cassettes aan het opruimen vandaag en toen kwam ik een demo bandje tegen van Monica Rijpma, die ik voor haar vermenigvuldigd heb in 1985. Inderdaad doodzonde van die electronische saus. Dat heeft haar stem helemaal niet nodig. Wat wel blijkt uit het vervolg in de paar jaren daarna. Alleen is het muzikanten bestaan voor de meesten sappelen. Als je ook nog andere talenten in huis hebt, dan zie ik velen aanmerkelijk beter in staat te zorgen voor gezin en haard met een minder artistieke baan of onderneming.
Dus ging ik zoeken naar Monica Rijpma en dit is één van de weinige artikelen die vinden kon over haar. Pracht stem! Dat hoor ik weer als ik naar de archief kopie luister (ondanks de “saus” 😉
Ben benieuwd of ze nog iets met haar stem doet.
Laat je het aan ons weten Monica, als dit toevallig leest?
Groet, Arnold (A.A.R.)
@Arnold, heb je dat demo tapeje nog?
Monica Rijpma is een jaar of 20 geleden met een Franse man vertrokken naar Nieuw Zeeland, en daar ook met hem getrouwd. Inmiddels is ze (gescheiden) weer teruggekeerd naar Nederland. We mogen hopen dat we dan weer van haar te horen krijgen.
Monica schrijft artikelen voor het HBNieuws in Breda.
Ze treed af en toe ook op, zie artikel in de krant.
Haar album “classifieds” is opnieuw uitgebracht door platenlabel BBE Music in 2022 in alle formats.