Koninginnenach 1999; ik weet dat ik hier al eens eerder wat over geschreven heb, maar dit evenement was een jaarlijks terugkerend muzikaal hoogtepunt voor de oudere jongere blueslekkerbek in de wijde omgeving van Den Haag. Dat jaar stond een onbekende jongedame, gewapend met gitaar en een stem die het midden hield tussen Bonnie Raitt en Janis Joplin op één der podia en speelde een gelikte set.
Haar tweede CD, Just Won’t Burn, was in 1998 uitgekomen en de grote doorbraak gebleken met verkoop van meer dan 500.000 exemplaren. Zeer uitzonderlijk voor een bluesproductie. Het openingsnummer Rock me Right werd zelfs een bescheiden hit, en is met het zelf gecomponeerde Friar’s Point inmiddels een bluesklassieker. In 2002 kwam Susan Tedeschi met een (helaas minder bluesy) opvolger, en ter promotie kon je op haar website een gratis (live) cover downloaden van Koko Taylor‘s Voodoo Woman uit 1975.
Wow! Daar viel de platte bek van open. Schitterend gitaarwerk en sterke zang onder begeleiding van een fantastische band. Er zaten wel enige (bewuste?) imperfecties in de opname, dus ik was als een kind zo blij toen in 2004 Live From Austin, Tx uitkwam met dit nummer. Helaas, zelden zo’n deceptie meegemaakt als toen ik deze CD afspeelde. Het kabbelde maar voort en het live-gevoel zoals ik in Den Haag beleefd had was in geen velden of wegen te bekennen. Zelfs mijn geliefde Voodoo Woman was een trage uitvoering en voelde als een kopje slappe thee en miste de elke kracht van de gratis download. De CD stond derhalve na een week al op E-Bay….te koop tegen elk aannemelijk bod.
De enige goede uitvoering van Voodoo Woman is nooit op CD uitgebracht. Waarom niet? Geen idee. Er waart één liveregistratie tijdens het Rhythm & Roots Festival op Youtube rond, die – ondanks de magere geluidskwaliteit en het gebrek aan kracht van haar stem – enigszins in de buurt komt.
Maar gelukkig ook een statische clip met mijn download.
They call me the voodoo woman
And I know the reason why
Lord if I raise my name
You know the sky begin to cry
Susan Tedeschi overtreft hier het uitstekende origineel en bezweert met haar zwarte kunsten de toehoorders.