Gelukkig zijn
Daarvoor wil ik alles geven
Weg wat teveel is
Geen stress aan mijn lijf
Gelukkig zijn
Een hartenkreet van deze tekstdichter en filosoof? Het lied is tenslotte geschreven toen hij heel depressief was. Raymond van het Groenewoud, zoon van Amsterdamse ouders, werkt het liefste thuis, zodat de omstandigheden optimaal zijn. Niet dat hij een kluizenaar is, maar liever heeft hij de rust en stilte om zich heen om daar zijn ding te doen.
Hij heeft regelmatig last van depressieve buien; zelfs dusdanig dat hij op weg naar concerten zich soms in de bus verstopt en niet mee gaat eten. Plat op den buik. Pas als het zover is kruipt hij uit zijn schulp. Dit gedrag heeft geen consequenties voor zijn concerten, want daardoor hoeft hij zichzelf geen hoge verwachtingen te stellen. En juist daarom heeft hij een hekel aan premières, want dan wordt er van hem verwacht zich te laten gelden.
In zijn lied ‘In Mijn Hoofd‘ (1998) verhaalt hij over de kronkels van zijn gedachten.
In m’n hoofd is alles heel eenvoudig
In m’n hoofd valt alles op z’n plaats
Geen verderf, geen loeiende reclame
Welkom, welkom, in m’n hoofd
Er is tijd voor eender welke richting
Er is plaats voor eender welke stroof
Er is rust om alles t’ overschouwen
‘t Is prettig toeven in m’n hoofd
Overdag is er de verwarring
Overdag loopt ‘t spoor vlug dood
Overdag wringt men zich in bochten
Raymond speelt zelden een nummer twee keer op dezelfde manier. Hij bezit een ongelooflijke flexibiliteit; niet alleen een muzikaal virtuoos, maar ook een taalvirtuoos of een podiumvirtuoos. Hij kan te plekke een totaal andere tekst voor een nummer verzinnen, die volledig met de maat en het rijmschema klopt.
Het breekbare ‘Gelukkig Zijn’ is uit 1976. Het is een prachtig nummer dat tussen de grote composities van de vorige eeuw een plaats verdient. Ten tijde van de opname in de studio was hij zeer ongelukkig, én ontevreden met de productie van Hans van Hemert, die zonder enige vorm van inspraak vrijwel het gehele album verdronk in een bad van violen. Gelukkig Zijn bleek toen een mooi lied, maar haalt het niet bij de latere sobere versies. De emotie verzopen door die violen. Een koortje op de achtergrond. Totaal verpopt en ontdaan van haar grootse potentie door van Hemert.
Red me,
Red me uit die nachtmerrie
Toepasselijk. Van Hemert overschatte zijn inbreng schromelijk en leed aan grootheidswaanzin. Hij had tenslotte van Mouth & MacNeal een wereld-act gemaakt en dacht dat alles wat hij zou aanraken in goud zou veranderen. Totaal geen respect voor de zanger en zijn composities.
Op Youtube zijn er twee versies te vinden; één met gitaar en één met begeleiding van de piano. De eerste is slechts twee jaar geleden opgenomen in zijn huiskamer; teder maar met de bagage en ervaring van zijn leeftijd. De tweede (hieronder) heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat de begeleiding van uitsluitend de piano gevoelsmatig de zang en de emotie beter ondersteunt.
Nu heel stil zijn en luisteren!
Lekker weg in eigen land. Ondergewaardeerde Liedjes trekt het in juli en augustus iets breder, want we zoeken naar onbekende pareltjes in de Nederlandse taal. Niet in een battle, maar door zonovergoten individuele verhaaltjes. We willen bewijzen (zien) dat er wel degelijk goede rock, gevoelige ballads en muziek van internationale klasse in onze prachtige taal geschreven kan worden.
Volg de Hollandse Zomer ook op Spotify:
De volgende liedjes staan helaas niet op Spotify:
Splitsing – Wind En Zeilen
R.K. Veulpoepers B.V. – Den Egelantier
Carrera & Shaver Girl – Het Rock & Roll Gevoel
Dierenpark – Poppiedool
The Clungels – Dat Had Ik Nog Nooit Gedaan
Robert Long – Na Zijn Dood
Toontje Lager – Contactrock
Koot & Bie – Dat Is De Blues