Demis Roussos is niet meer.
Commercieel is de zanger nooit ondergewaardeerd geweest; in de jaren zeventig had hij twaalf Top-20-hits. Waarvan acte. Ook ik moet glimlachend terugdenken aan zijn grote hits, alleen al omdat mijn moeder zijn (hese) plaatjes kon waarderen, en zelfs zij naar Toppop keek om zijn corpulente lijf de beeldbuis te zien vullen. Er waren weken in de jaren ’72 tot ‘75 waar de éné plaat de andere afloste in de Veronica Top 40.
Echter, in mijn ogen dienen we Demis vooral te herinneren als zanger en lid van de Griekse progressieve rockband Aphrodite’s Child (tezamen met Vangelis), die vanuit Parijs haar kortstondige succes startte. Diverse liedjes waren een adaptie op een klassieke compositie, maar hun piece de résistance was toch het album 666. Een psychedelisch meesterwerk gebaseerd op de Openbaring van Johannes, dat niet- commercieel werd geacht door hun platenmaatschappij . Bovendien waren er grote bezwaren tegen het nummer ∞ (Infinity symbol): een vijf minuten durende orgastische uitspatting.
Het gevolg was dat de (dubbel) LP pas in 1972 haar release kende; twee jaar nadat Demis Roussos de groep verlaten had.