Billie Holiday veranderde de popzang voor altijd. Ze was de eerste populaire jazzzangeres en het persoonlijke gevoel en haar Bluesgeluid dat zij in haar muziek stopte sprak het publiek erg aan. Voordat Billie er was, werden nummers van de meeste jazz- en popmuzikanten zelden gepersonaliseerd omdat men vast zat aan de Tin Pan Alley muziek. Billie zorgde voor een revolutie in de traditionele pop. Bessie Smith en Louis Armstrong noemde ze overigens als inspiraties hierbij.

Opnamen van Billie van Don’t Explain, Strange Fruit en God Bless The Child (haar eigen compositie) worden gezien als een paar van de beste en meest gevoelige vocale uitvoeringen die ooit zijn opgenomen. Het gevoel dat Billie in haar nummers wist te leggen maakt dat ze behoort tot één van de beste vocalisten van de vorige eeuw, samen met onder meer Ella Fitzgerald en Frank Sinatra.

Ze was een briljant vocalist maar helaas verging het Billie in haar privéleven niet zo goed. Ze leed aan depressies en kampte met een alcohol- en drugsverslaving. Hoewel dit geen mooie dingen zijn, voegden ze eigenlijk wel een nieuwe lading toe aan haar muziek. Toen ze in 1958 het album Lady In Satin opnam, was haar stem al erg beschadigd door alle problemen. De ene is meer fan van het eerdere werk van Billie en de ander gaat voor het latere werk. Zelf geef ik een voorkeur aan haar latere werk. Die beschadigde stem geeft haar muziek een extra dimensie, nog meer gevoel en nog meer emotie. Dit is iets wat ik bij Whitney Houston ook had, toen zij in de loop van de jaren ’90 tekenen van haar persoonlijke problemen begon te vertonen. Als je met een beschadigde stem nog zo weet te beroeren dan ben je een briljante vocalist.

Op Lady In Satin staat You’ve Changed, geschreven door Bill Carey en Carl T. Fischer. Het gevoel dat Billie in het nummer weet te leggen is echt van een heel hoogstaand niveau. Je voelt haar pijn, letterlijk, haar lichaam is hier al bijna op, haar stem breekt, het is tragisch. Maar het is zo mooi en goed. Alleen al de manier waarop ze het nummer begint geeft reden tot kippenvel. You’ve Changed… Briljant.

Het zou het een na laatste album van Billie worden en het laatste dat werd uitgebracht terwijl ze nog in leven was. Columbia beloofde een ongelimiteerd budget voor het album. Billie kreeg 150 dollar per kant van het album en de muzikanten kregen 60 dollar voor de drie opnamesessies.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.