Het was de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf waar Florian Schneider voor het eerst Ralf Hütter ontmoet. Een ontmoeting die, hoe toevallig ook, de hele wereld zou veranderen. In de jaren die volgden zouden deze heren, in goed gezelschap, zo’n grote stempel op de muziek zetten dat er weinig anderen zijn die daar bij in de buurt komen. Popjournalist Gijsbert Kamer tweette woensdag: naast The Beatles is Krafwerk de belangrijkste, meest invloedrijke band in de popgeschiedenis. RIP Florian Schneider.

50% van de oprichters van het legendarische Kraftwerk is niet meer. Niet Corona, maar kanker werd Florian Schneider helaas fataal. Schneider is 73 geworden.

Na een periode van een paar jaar waarbij vormen van rock centraal stonden was het halverwege de jaren ’70 de tijd voor een permanente intrede van de synthesizers en drummachines als de basis van Kraftwerk. Vanaf dit punt werd de sound waar Kraftwerk nu vooral om bekend staat de basis van wat de heren deden. In 1974 kwam Autobahn uit, de grote doorbraak voor Kraftwerk en tot op heden de grootste hit.

Invloed

Er volgden nog 6 albums met wisselend succes in de hitlijsten, maar de invloed werd meer en meer duidelijk. Hoewel de muziek van Kraftwerk zelf al een erfenis van jewelste is, is het ook de invloed die het werk en de experimenteerdrift van Kraftwerk op andere artiesten had wat waarde geeft aan het werk. Laten we eens kijken naar wat voorbeelden.

David Bowie

David Bowie werd in zijn Berlijnse periode erg geïnspireerd door Kraftwerk en dan vooral het werk van Schneider. Zo sterk zelfs dat Bowie in 1977 op het album Heroes een track publiceerde als ode aan Florian Schneider: V-2 Schneider. Het nummer was zo belangrijk voor Bowie dat het ook de B-kant van de Heroes single werd.

Hip hop

In de begintijden van de hiphop in Amerika moesten de artiesten en DJ’s het vooral hebben van (instrumentale) muziek van andere artiesten als basis voor de raps die er overheen werden gezet. Later kregen de producers/artiesten hun eigen drum machines maar de basis van het samplen werd gelegd, een manier van nieuwe muziek maken op basis van het werk van anderen dat nog steeds erg veel gebeurt en inmiddels veel breder is dan alleen maar de hip hop. De elektronische klanken van Kraftwerk was een graag gebruikte sound in die vroege hip hop, met als waarschijnlijk wel het bekendste voorbeeld Planet Rock van Afrika Bambaataa.

Deze track bevat natuurlijk een melodielijn uit Trans Europa Express van Kraftwerk:

Techno

Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson, ofwel The Belleville Three, worden gezien als de uitvinders van de Detroit techno. Een van de belangrijkste invloeden die zij altijd genoemd hebben voor hun ‘uitvinding’ is, jawel, Kraftwerk. Natuurlijk kunnen we niet beweren dat de techno niet had bestaan zonder Kraftwerk, maar het had mogelijk wel anders geklonken of pas op een later moment begonnen.

Tot slot

Het is bijzonder hoe iemand die begint als fluitist bij een band door middel van de experimenteerdrift (de geluiden van de fluit en andere instrumenten die Schneider gebruikte werden over het algemeen bewerkt met een scala aan effecten zoals tape echo, wah wah, ring modulatie en meer) samen met zijn bandleden een sound kan creëren die zo veel invloed heeft op alle muziek die daarna gemaakt is. Een van de grootsten uit de hedendaagse muziekgeschiedenis is heen gegaan. Gelukkig hebben we de muziek nog.

One comment

  1. Mooie bijdrage en het is natuurlijk een misdaad dat het prachtige Computer Love een ondergewaardeerd nummer is. Helaas maar waar. Een klein beetje, terechte, eerherstel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.