Normaal gesproken stikt het van de vliegen in de zomer, maar dit jaar kampen we met een aanzienlijke daling in de insectenpopulatie. Ondergewaardeerde Liedjes werpt zich dagelijks op als beschermer van de eendagsvliegen. De arme musici die beloftevol beginnen, maar van wie na één poging weinig tot nooit meer iets wordt vernomen.

Kennelijk had ik wat gemist in het begin van de jaren ’00. Want I Want To Be Your Man van Roger had ik nog niet eerder voorbij horen komen. En dat terwijl ik toen toch heel druk bezig was met de muziek van die tijd. Ik volgde de hitlijsten nauwgezet, stelde mijn eigen verzamel-CD’s samen… Maar ook tijdens het uitgaan had het nummer mij toch zeker op moeten vallen, want als ik érgens gevoelig voor was, dan was dat wel het gebruik van stemvervorming in een liedje.

Het maakte mij nieuwsgierig. Hoe had ik dit kunnen missen? Al snel werd het mij duidelijk: in tegenstelling tot wat ik dacht, betrof het geen nummer uit ‘mijn’ tijd. Het was in 1988 al een hit geweest in Nederland. Iets dat ik achteraf bezien ook wel had kunnen horen. Met name in het intro. Veel meer eighties dan dat krijg je het niet.

Maar het wás dus helemaal geen nummer van net na de millenniumwisseling. De zanger had het nieuwe millennium niet eens meegemaakt. Op 25 april 1999 werd Roger Troutman, zoals zijn volledige naam luidde, met meerdere schotwonden in zijn borst aangetroffen voor zijn studio in Dayton, USA. Hij overleed later die dag in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Voor mij waren de overeenkomsten van het liedje met de R&B en de hiphop uit die tijd echter zó sterk, dat ik dit plaatje simpelweg in die jaren geplaatst had. Er werd destijds wel méér geëxperimenteerd met de talkbox, bijvoorbeeld door Keith Sweat en Snoop Dogg. I Want To Be Your Man leek daar eigenlijk precies tussen te passen.

Niets bleek dus minder waar. De enige link die Roger Troutman met ‘mijn’ tijd had, was zijn bijdrage aan California Love van 2Pac en Dr. Dre. Hij was met zijn talkbox verantwoordelijk voor het kenmerkende refrein. Wrang genoeg zou dit met 2 miljoen verkochte exemplaren en twee weken nummer één in de Verenigde Staten uiteindelijk wel zijn best verkochte single worden. In een bijrol dus.

Volg de eendagsvliegen op Spotify:

http://https://open.spotify.com/user/snob_2000/playlist/0wlcptFeZlDV9XEd0hiCAt?si=_uNDjEyeQwugPNglApaXmA

Helaas niet op Spotify:
Billy The Kid – Loser
Johnny Guitar Watson – I Want To Ta Ta You Baby
Don Dixon – Praying Mantis
Jill Jones – Mia Bocca
Spin Doctors – Spanish Castle Magic
The Greatest Show On Earth – Real Cool World

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.