Ondergewaardeerde Liedjes is van mening dat we ons gemakkelijk kunnen meten met alle internationale sterren. De zomermaanden zullen we daarom onze aandacht richten op Nederlandse en Belgische bands, zangers en zangeressen, al dan niet instrumentaal en ongeacht de taal waarin ze zingen.

We trappen af met de basis van de Nederlandse rock & roll en popmuziek: de Tielman Brothers. Bijna elke Nederlandse band is schatplichtig aan Reggy, Ponthon, Andy en Loulou Tielman. In 1956 verhuist de familie van Indonesië naar Nederland (om uiteindelijk in Den Haag neer te strijken). De Broers speelden sinds 1947 al samen. Ze hebben een enorme muzikale aanleg, voeren stunts op en experimenteren met feedback en het wild zwaaien met de gitaren. Vanwege een wervelende show op de wereldtentoonstelling in Brussel mogen ze in 1958 hun eerste single opnemen: Rock Little Baby Of Mine. Dit is tevens de eerste rock & roll single van Nederland.

Ze worden enorm populair in onze buurlanden, Zwitserland, Oostenrijk en Zweden en zelfs in de V.S. worden hun singles uitgebracht. Maar het succes is in het buitenland groter dan in het Nederland anno 1960, die de wildemannen niet op waarde weten te schatten. Met name Willem Duys en Mies Bouwman moesten publiekelijk niets hebben van de capriolen en herrie. Pas nadat Peter Koelewijn een (Nederlandstalige) rock & roll hit scoort, krijgen de Tielman Brothers meer waardering van het door spruitjeslucht vergeven Hilversum en het publiek.

In Duitsland daar aan tegen zijn ze waanzinnig populair. Ze zitten in hetzelfde circuit als The Beatles, maar ontvangen 20.000 gulden per maand voor optredens; een gigantisch bedrag. De shows zijn wervelend, maar de uitgebrachte platen kunnen de opwinding – die de groep op het podium teweeg brengt – niet goed vastleggen. In 1963 krijgen Reggy en Andy een ernstig auto-ongeluk, waarbij Andy zijn arm op acht plaatsen brak. Mede hierdoor en de verandering van muziek van rock & roll naar beat betekenden in 1964 de langzame terugval van de groep om uiteindelijk een nachtcluborkest te worden.

Dankzij de Indo-rockers is Den Haag de Beatstad van de jaren zestig geworden. Gelukkig staan er (weliswaar beperkt) opnamen op Youtube, die de energie van de band eind ‘jaren vijftig’ vastgelegd hebben. Wellicht zal het nu enig sinds gezapig overkomen, maar in het tijdsbeeld waren het ruige rockers.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.