Er zijn weinig bands gegeven vrijwel elke cover te verbeteren, en er een stomend geheel van te maken als Ike & Tina Turner eind ‘jaren zestig’ tot begin ‘jaren zeventig’. De bekendsten zijn natuurlijk Creedence Clearwater Revival’s Proud Mary en Otis Redding’s I’ve Been Loving You Too Long. Maar ook Beatles’ klassiekers werden door het duo in een dikke (rockende) souljas gestoken; luister maar eens naar Come Together en Get Back.

Ike Turner’s Kings of Rhythm waren eind ‘jaren vijftig’ een live-attractie in en rond St. Louis, toen éné Anna Mae Bullock kwam kijken en een relatie begon met de saxofonist. Maart 1960 zou de nieuwe zanger van de Kings, Art Lassiter, A Fool In Love inzingen, maar deze kwam niet opdagen vanwege een dispuut over betalingen. Om de dure sessietijd toch te benutten mocht Anna Mae het lied inzingen. Een aanwezige DJ was dermate onder de indruk dat hij Ike vertelde de demo naar een platenmaatschappij te sturen. Het werd een enorme hit en ze werd de zangeres van de band. Om zijn financiële rechten te beschermen gaf hij haar de naam Tina Turner (en begon tevens een relatie met haar). Sindsdien heette de band The Ike & Tina Turner Revue.

Tot de echtscheiding van het echtpaar Turner in 1976 (door met name het overmatig cocoaïnegebruik en de losse handjes van Ike) waren ze met soms vulgaire shows en veel bewegend damesvlees een muzikaal spektakel met hun rock & roll, rhythm & blues, soul en funk. Vreemd genoeg vondt Tina zelf dat haar benen te lang waren (als van een pony), terwijl juist dit één van haar ‘handelsmerken’ was/is.

In 1969 kwam Sly & Family Stone met de single Stand met op de B-kant I Want To take You Higher; de laatste was één van de meest uptempo nummers van de band. Op Woodstock speelden ze een medley van Dance To The Music, Lover Man en I Want To Take You Higher. Het publiek ging uit haar dak en bleef Higher schreeuwen, lang nadat het lied afgelopen was.

In 1970 namen Ike & Tina Turner het lied op en dit werd een stevige hit voor hen door het tempo nog iets verder op te schroeven gesteund door het hijgen en krijsen van Tina. ‘Live’ stond het nummer al op hun reportoire en zorgde zij en de Ikettes voor een zwetende show. Een goed voorbeeld is het optreden in de Playboy-mansion van een jonge Hugh Hefner (die – met pijp – regelmatig in beeld is). De wulpse bewegingen van de dames maken duidelijk waarom hun shows een sensatie waren. Blijf na I Want To Take You Higher nog even luisteren, want ook Come Together en Proud Mary komen nog voorbij. Drie fantastische covers uit 1969!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.