Circa 20% van mijn platenkast bestaat uit blues en daarvan is 99,9% Engelstalig. Niet door specifieke keuze, maar historisch gezien is de blues – met haar basis in de slavernij – Engelstalig; werken op de plantages, onderdrukking en discriminatie. De voornaamste muzikale bronnen, die tot het ontstaan van de blues hebben bijgedragen, zijn de religieuze liederen, de werkliederen en de zogenaamde ‘field hollers’. Ik heb een CD genaamd ‘Prison Blues of the South’ met live opnamen door zwarte gevangenen in de Mississippi en Louisiana staatsgevangenis. Geen instrumenten; uitsluitend zang en hun gereedschap. De blues in haar puurste vorm opgenomen door Alan Lomax, die duizenden liedjes en interviews verzameld heeft voor het ‘Archive of American Folk Song’.

Nederland kent deze cultuur niet (binnen haar landgrenzen) en het is wellicht daarom dat de meeste muzikanten voor de Engelse taal kiezen wanneer ze de blues spelen. Het is daarom extra knap dat er van tijd tot tijd Nederlandstalige blues en americana gemaakt wordt, die zich kan meten met de Engelstalige variant.

Eindhovenaar Ad van Meurs of te wel The Watchman maakt al decennia Engelstalige americana, blues en folk in bands als NOBlues (met Anne-Maarten van Heuvelen van Black Top: zie nieuwe talenten battle), de Folksurvival Club, Hootenanny Jim en Broeders van het Zuiden. In 2012 kwam hij met zijn eerste Nederlandstalige plaat En Soms; de oorspronkelijke titel was En Soms Vergeet Ik Dingen, omdat hij dit project jaren uitstelde. 11 juweeltjes met onder andere ‘Ga Niet Te Ver In Zee’ en ‘Easy Riders van de Peel’. In een interview zegt Ad:

De plaat toont het levensgevoel van iemand uit die tijd in De Peel. Ik was wel een easy rider, ik zing echt over de brommercultuur van toen, dat was mijn tijd.

Ad van Meurs is bekender in het buitenland dan in ons eigen kikkerlandje. Het wordt tijd dat hij eindelijk nationale waardering krijgt.

https://www.youtube.com/watch?v=r9EvWPJtiGw

Lekker weg in eigen land. Ondergewaardeerde Liedjes trekt het in juli en augustus iets breder, want we zoeken naar onbekende pareltjes in de Nederlandse taal. Niet in een battle, maar door zonovergoten individuele verhaaltjes. We willen bewijzen (zien) dat er wel degelijk goede rock, gevoelige ballads en muziek van internationale klasse in onze prachtige taal geschreven kan worden.

Volg de Hollandse Zomer ook op Spotify:

De volgende liedjes staan helaas niet op Spotify:
Splitsing – Wind En Zeilen
R.K. Veulpoepers B.V. – Den Egelantier

Carrera & Shaver Girl – Het Rock & Roll Gevoel
Dierenpark – Poppiedool
The Clungels – Dat Had Ik Nog Nooit Gedaan
Robert Long – Na Zijn Dood
Toontje Lager – Contactrock
Koot & Bie – Dat Is De Blues

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.