Zo niet het nieuwe volkslied, dan toch het nieuwe 15 Miljoen Mensen

We mogen dan een bescheiden volkje zijn, liedjes over ons eigen landje doen het meestal uitstekend. Jammer alleen dat de daden (en het doen) van ons voetbalelftal tegenwoordig weinig aanleiding meer tot gezang geven. Ook het bezingen van Nederland als polderminnend gidsland is deze dagen niet meer erg geloofwaardig. Een liedje over onze schaatsers dan maar? Mwah, die hebben zo veel succes dat we er weer als eerste bij zijn om het te relativeren. En over een maand zijn we ze naar ik vrees alweer vergeten. Een universeel lied lijkt de beste oplossing, al is dat ook nog een hele uitdaging.

Spinvismeisje Rita Zipora maakte met Waterland een lied dat zo universeel is dat het minstens een paar decennia mee kan. Veel belangrijker nog: het is een verschrikkelijk mooi liedje, dat hele generaties aan zou moeten spreken en dat toch veel te spannend is om snel te vervelen. Het is niet plat en het heeft geen hoge meezingfactor, maar kom op, dit kan onze natie toch wel aan?

Waterland, met zijn overdonderend mooie productie, wordt als het aan mij ligt zo niet het nieuwe volkslied dan toch het nieuwe 15 Miljoen Mensen.

Welke reclamemaker geeft dit lied even het nodige zetje?

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.